KÆMP FOR OVERLEVELSE
Du vil kæmpe mod frygtingydende fjender og rumvæsner, sammen med de andre medlemmer af din Pathfinder-grupper. Den kendte Mass Effect-serie videreudvikles med miljøer der kan smadres, og et væld af nye våben og Biotic-kræfter, der gør kampene mere intense end nogensinde.
OPBYG DIN HELT
Bliv en formidabel helt, bevæbnet med kraftige våben, Biotics og Tech-evner. Med større fleksibilitet i våben og evner, får du i standhed mulighed for at udvikle din egen spillestil, og sejre over selv de mest mægtige fjender.
UDFORSK EN NY GALAKSE
Du er Pathfinderen, og du sætter kursen. Udforsk og opklar Andromeda-galaksens mysterier, i takt med at du opdager nye fremmede verdener og væsener i jagten på et nyt hjem til menneskeheden.
Mass Effect: Andromeda tager dig med på en rejse til Andromeda-galaksen, langt væk fra Mælkevejen.
Du leder kampen for at skabe et nyt hjem i et fjendtligt hjørne af universet, hvor vi er de fremmede. Du er The Pathfinder - lederen af en gruppe af opdagelsesrejsende med militær træning, med et bredt udvalg af muligheder for at tilpasse din karakter og gøre den stærkere. Dette er næste kapitel i fortællingen om menneskeheden. Du kommer i sidste ende til at afgøre vores muligheder for at overleve i Andromeda, så foretag dine valg forsigtigt.
Menneskehedens håb om overlevelse hviler tungt på dine skuldre, og den bliver kun tungere og tungere, i takt med at du opdager Andromedas hemmeligheder, og du bliver tvunget til at spørge dig selv om hvor langt du er villig til at gå. Du er en rollemodel på flere forskellige måder, og det er op til dig at vise de første mennesker i Andromeda vejen frem. I dette nye kapitel af Mass Effect får du mulighed for at møde og rekruttere nye, interessante karakterer, der hvirvler dig ind i en episk sci-fi rum-opera i det ydre rum, spækket med action, mystisk og galaktiske konflikter.
Våben
Mass Effect: Andromeda har fire forskellige kategorier af skydevåben: pistoler, haglgeværer, snigskytterifler og stormgeværer - samt en vifte af våben til nærkamp, når det bliver helt tæt på og personligt, så der er noget for enhver spillestil. Vil du holde dig tæt på, kan du holde dig til nærkamp og haglgeværer, mens stormgeværer og snigskytterifler gør det muligt at holde fjenderne på afstand.
Crafting
Hvis du kan lide at bygge og skræddersy våben og udstyr til at passe din spillestil, vil du elske Andromedas crafting-system. Forskning og udvikling er hjørnestenene i at samle det ideelle arsenal.
Bevægelse
Mass Effect: Andromedas action er bygget op omkring flydende, tempofyldte kampe i tredje person. Spillets nye bevægelsessystem, der inkluderer en jump-jet, vil give dig en bevælgelsesfrihed du aldrig tidligere har oplevet, og du kan hoppe, undvige og svæve i luften midt i kampene. Mass Effect: Andromeda indeholder også et dynamisk cover-system, der gør det muligt at brugt alt i dit miljø som dækning, inklusiv dine egne fartøjer. For at klare dig i Andromedas hårde galakse, bliver du nødt til at mestre begge disse to nye systemer, og finde den sammensætning, der passer til din unikke spillestil.
Hold
Når det kommer til kamp, må du ikke glemme dit hold. Hver af dine seks tilgængelige holdkammerater har tre aktive og to passive evner. Cora kan eksempelvis udnytte hendes kraftige Biotics til at støtte de andre medlemmer af holdet, mens den benhårde Krogan Drack en tank, der kan suge fjendtlig ild til sig som en svamp. Som The Pathfinder, er det op til dig at vælge, hen ad hvilken rute dine holdkammeraters evner skal udvikle sig, alt afhængigt af at hvad holdet har brug for.
Ud over at kunne give dine holdkammerater ordrer - samt muligheden for at positionere dem til et flankeringsangreb - som vi har set i de tidligere spil, har du her også muligheden for at lave destruktive POWER COMBOS! (Ja, det skal stå med stort.) POWER COMBOS aktiveres når du eller en af dine holdkammerater sætter en holdkammerat op til et komboangreb, hvor du eller din holdkammerat derefter hopper ind og detonerer POWER COMBO'en. Du kan endda opgradere dine holdkammerater til specifikt at kunne lave endnu mere kraftfulde POWER COMBOS.
Evner
Ud over våben, kan du også udvikle færdigheder og evner. Ligesom våben, er der ingen begrænsninger på hvilke evner du kan vælge, og hver af de tre kategorier - Kamp, Teknologi og Biotics - er udviklede til at komplementere en særlig spillestil. Kampfærdigheder er et godt valg hvis du vil fokusere på våben, udstyr og effektivitet i kamp. Disse evner fokuserer på at forbedre dine våbens skade og præcision, samtidig med at de gør det muligt at bruge flak-kanoner, granater, miner og mere.
Teknologiske færdigheder gør det muligt at bevæbne din Pathfinder med mere eksperimentelle våben, eller at fokusere på strategiske forbedringer for dig selv og dit hold. Cryo-strålen Flammekasteren er ren offensiv slagkraft, mens evner som Invasion og Energy Drain svækker dine modstandere, og får dem til at blive ramt hårdere af andre angreb. Hvis du mangler yderligere ildkraft, kan du også smide dit eget kanontårn ned. Sidst men ikke mindst, kan din Pathfinder også gøre brug af mørk energi til at manipulere masse og tyngdekraften. Biotic-evner som Pull og Throw gør det muligt bogstaveligt talt at kontrollere slagmarken, og du kan bruge dine fjender som skjold, eller endda våben. Evner som Annihilation og Singularity vil skade alt og alle der bliver fanget i deres radius. Hver evne kan opgraderes til at blive mere skadende og effektive, hver med forskellige stier til opgradering for endnu flere måder at skræddersy din spillestil på. Fjender i Mass Effect: Andromeda har specifikke styrker og svagheder, og din strategiske brug af forskellige evner og færdigheder vil bestemme, om du sejrer, eller om menneskehedens sidste håb går tabt.
Profiler
I takt med at du låser op for nye evner i løbet af spillet, vil du også begynde at få adgang til det nye Profil-system, hvor du kan vælge imellem syv forskellige unikke typer af profiler, hver især med deres egne bonusser til din spillestil. Du låser eksempelvis op for Adept-profilen, efterhånden som du får flere Biotic-evner. Profilen forøger styrken og varigheden af dine Biotic-evner. Jo mere du investerer i disse evner, des højere niveauer af profiler vil du låse op for.
Hvis du vil dyppe tæerne i et par forskellige områder, burde du prøve Explorer-profilen. Med denne profil får du en blanding af kamp-, Biotic- og teknologiske evner, samt bonusser til disse områder. Det er også muligt at skifte disse profiler ud til enhver tid, hvilket giver mulighed for at prøve noget nyt, tage en ny tilgang til kampen, og sikrer, at du ikke bliver låst fast i én bestemt måde at spille spillet på. Du kan også vælge Favoritter, der er en form for genvej til tre evner og en enkelt profil. Du kan skifte mellem fire forskellige favoritter, selv midt i en kamp, så du har altid adgang til 12 forskellige evner i løbet af en kamp.
Forbedringer
Forbedringer er specielle genstande, der kan bygges ind i et våben eller stykke udstyr du er ved at bygge, for at give det unikke egenskaber. Nedenfor er blot et par eksempler på de forbedringer der er tilgængelige, for at give en lille forsmag på, hvad der er muligt når du bygger dine egne våben og dit eget udstyr:
Galakse-kortet
Historien i Mass Effect: Andromeda tager sted i Heleus-Klyngen, et stykke af det ydre rum befolket med dusinvis af stjernesystemer. Du kan navigere rundt i disse systemer ved hjælp af Tempests Galakse-kort, og se Andromeda glide forbi skibets vinduer i realtid. Planeter, måner, anomalier og rumskibe vil alle være synlige fra Tempest. På kortet vil du kunne finde dusinvis af systemer, og over hundrede planeter i Andromeda, hvoraf mange af dem kan udforskes til fods. Og det er dér, hvor dit eventyr rigtigt begynder.
Planeter
Hver verden du besøger vil have sin egen historie, karakterer, og - selvfølgelig - udfordringer. Et eksempel på dette er Elaaden. Planeten er dødelig, vand er svært at opdrive, og mystiske, oldgamle artefakter er spredt rundt omkring i landskibet, bevogtet af farlige Remnant-skabninger. For at klare dig på Elaaden, er du nødt til at være desperat - eller Krogan. Men selv de Krogan der er på planeten er ikke glade, og stoler ikke på nogen som helst fra Andromeda-Initiativet - særligt ikke en Pathfinder. Hvordan du håndterer disse Krogan, og de andre udfordringer, vil i sidste ende bestemme Elaadens fremtid. Nomad, dit fartøj til alle terræner, er nødvendig for hurtigt at krydse de enorme landskaber, du finder i Andromeda-galaksen. Du vil også være i stand til at forbedre din Nomad med en række af funktionelle opgraderinger, som Turbo-boost, højere hop, bedre styring, og mere.
Grænsestationer
Imens du udforsker, er et af dine mål at opdage beliggenheder, hvor du kan placere grænsestationer. Disse grænsestationer kan bruges som fast travel-punkter, gør det muligt at ændre dit udstyr og våben, og kan kalde dit Nomad-fartøj tilbage, hvis det går tabt. Det tillader dig også at genforsyne, samtidig med at det beskytter dit hold imod farer fra miljøet. Nogle steder, som Elaadens sandklitter, vil du blive udsat for lokale og globale farer, som ekstreme temperaturer. Pathfinder og Nomad-fartøjet er hver især udstyrede med livsbevarende systemer, der hjælper med at beskytte imod disse farer, men når disse systemer løber tør for energi, vil du være nødt til at finde et sikkert sted, eller en grænsestation, for at lade dem op igen.
Vaults
Der var ingen der sagde, at det ville være nemt at finde et nyt hjem til menneskeheden. Andromeda-galaksen indeholder mange mysterier, og ikke mindst det enorme netværk af oldgamle Vaults. Bare det at få adgang til en vault er en udfordring, der vil sende dig på kryds og tværs af en planets overflade. Når du er kommet ind i en Vault, er du afhængig af alle elementer af Mass Effect: Andromedas gameplay - udforskning, navigere miljøet, løse gåder og kamp - for at bringe en Vault online, og komme ud af den i live. Disse Vaults kan meget vel holde nøglen til at overleve i Andromeda-galaksen.
Udposter
Når du udforsker en planet, vil du opdage nye områder at udforske, karakterer, og historier. Alle dine opdagelser vil i sidste ende hjælpe med at forbedre planetens Levedygtighed, hvilket gør det muligt at bygge en udpost, og ogradere The Nexus - Andromeda-Initiativets rumstation. Før en planet kan understøtte en udpost, skal dens Levedygtighed mindst komme op på 40% ved at slippe af med trusler, finde allierede blandt de lokale, løse miljømæssige problemer, og løse specifikke opgaver på den pågældende planet. I Elaadens tilfælde, vil dit forhold til Kroganerne i sidste ende bestemme, hvorvidt en udpost kan klare sig på planeten. Udover dette, vil din udforskning og dine opdagelser belønne dig med Andromeda Viability Points, AVP. AVP kan benyttes til at opgradere Nexus-stationen, hvilket gør det muligt at vække flere kolonister op fra deres cryo-søvn. Hvilke kolonister du vælger at vække op, bestemmer hvilke bonusser og fordele du vil være i stand til at gøre brug af.
Mass Effect: Andromeda handler i sidste ende om opdagelse og udforskning. Valgene du foretager, og stederne du besøger, gør dig i stand til at foretage en unik rejse igennem Andromeda-Galaksen. Uanset om du udforsker styrtede rumskibe, eller går ned i en aktiv vulkans hjerte, vil verdenen altid overraske dig med, hvad der venter lige rundt om hjørnet.